Home » Voorraden aminozuurpreparaten bij fabrikanten

Voorraden aminozuurpreparaten bij fabrikanten

Is er voldoende voorraad aminozuurpreparaten bij de fabrikanten?

De Nederlandse PKU vereniging heeft bij de 2 fabrikanten waarvan aminozuurpreparaten in Nederland worden gebruikt (Nutricia en Vitaflo) navraag gedaan of er op dit moment (20 maart 2020) voldoende voorraad aminzoourpreparaten zijn.

Nutricia:
20 maart 2020:
Nutricia Is vandaag niet bereikbaar om de informatie te delen, maar komt hier maandag a.s. op terug.

23 maart 2020:
Uitvoerig gesproken met Nutricia. Er is voldoende voorraad aminozuurpreparaat. De productie en levering zijn normaal. Wat we met elkaar moeten bedenken is dat het nu absoluut niet handig is om grootschalig te gaan bestellen. Voor een kleine markt als ‘PKU’ kan een bedrijf wel iets voorraard aanhouden, maar dat zijn geen hele grote voorraden. Dus als we nu met z’n allen gaan ‘hamsteren’ creeeren we voor Nutricia (en dus voor je mede-PKU’ers) een probleem. Blijf dus vooral normaal bestellen dan voorziet Nutricia geen problemen.

Vitaflo:
20 maart 2020:
We worden verwezen naar een algemeen statement van Vitaflo waarin staat dat alles op dit moment normaal verloopt. Men houdt de ontwikkelingen in de gaten. De productie loopt nog door maar het is niet duidelijk waar de productie plaatsvindt. We hebben extra navraag gedaan om het statement concreter te maken. We hopen hier komende week concreter over te kunnen zijn.

23 maart 2020:
Toevoeging op eerder ontvangen algemeen statement: ‘Wat betreft de productie van PKU Aminozuurpreparaten blijft deze momenteel, zoals steeds, aangepast worden aan de wisselende vraag. Er is bij Vitaflo steeds een voorraad voor meerdere maanden, op dit moment is dat een hoeveelheid die nodig is tot eind september. Maar dat wil niet zeggen dat er geen productie is tot eind september. Voor sommige PKU producten is dat maandelijks en andere producten hebben andere productieschema’s. Dit is allemaal in functie van vraag, levensduur van het product, productieschema’s in de fabriek, stockage mogelijkheden, enz. Dit is een heel complex systeem dat zoals altijd continu gemonitord wordt en bijgestuurd zoals nodig om de voorraad voor enkele maanden te garanderen.’

Onze PKU AAM worden in de EU gemaakt en de grenzen voor goederen blijven open. We zien geen problemen op dit moment. Ook naar Nederland is er nog geen melding gemaakt van vertraging bij leveringen.